Biográfia
Tiszteljük életünket mint fejlődési folyamatot!
A biográfiánkkal foglalkozó munkát 25 évvel ezelőtt, 2000-ben hoztuk el Magyarországra. Akkor még egy nagyon új lehetőségként érkezett azok számára, akikben kérdések merültek fel saját életük értelméről és mindazoknak az eseményeknek a jelentőségéről, amelyekkel életükben találkoztak.
Jelenleg a világban több biográfiai iskola és irányzat él és működik, de az alapimpulzust Rudolf Steiner antropozófiai emberképe és az ember fejlődésének fázisai szolgálták, melyből Bernard Lievegoed dolgozta ki a biográfia munka alapjait.
Az elmúlt hosszú évek munkája és tapasztalatai alapján hoztuk létre mi is magyarországi iskolánkat és fejlesztettük ki saját biográfia módszerünket.

A sorsán elmélkedő ember felteheti magának azt a kérdést, hogy a körülmények és események szerencsés vagy szerencsétlen összejátszásának köszönhető-e életének alakulása, vagy pedig ő dönthet szabadon arról, hogy hogyan élje életét. Továbbá felmerülhet benne az a kérdés is, hogy amennyiben a választás valódi lehetőségünk, akkor hogyan tudjuk maximalizálni életünk értékét.
Többségünk ugyanis folyamatosan megkérdőjelezi az életében bekövetkezett események értelmét, és harcol ellenük. Abban az esetben azonban, ha életünkre mint egy fejlődési folyamatra tudunk tekinteni, akkor egészen más kérdéseket kell feltennünk.
- Tudjuk-e, hogy egy adott pillanatban hol tartunk utunkon?
- Lehetséges-e életünk eseményeit hatékonyabban megélni, ha többet tudunk arról, hogy merre megyünk?
- Képesek vagyunk-e arra, hogy kreatív módszereket találjunk berögzött szokásaink páncéljának áttörésére, és ezáltal új módon jelenjünk meg a világban?
- Milyen meg nem oldott töréseket, élményeket, sérüléseket cipelünk? Vannak olyan bejáratott viselkedési minták, amelyekről nem is tudunk, de gátolhatnak bennünket?
A biográfia munka során ezeket és az ezekkel kapcsolatos kérdéseket vizsgáljuk meg, miközben megpróbálunk bemutatni valamit abból a nagy bölcsességből és intelligenciából, ami az emberi élet mögött áll. A megosztott tapasztalatok segítségével feltárhatjuk, megérthetjük, hogy nem állunk egyedül küzdelmeinkben és megpróbáltatásainkban. Az ember életének ilyen megközelítése nemcsak az egyéni út felismerését és az egyéni élet gazdagodását hozhatja, hanem új dimenziókat nyithat meg, amelyeket saját fejlődésünk szolgálatába tudunk állítani.


A biográfia munka nem coaching, nem terápia, nem pszichoterápia, mert semmiféle pszichológiai betegséget nem akar meggyógyítani, ezért pszichoterápiai kezelést nem helyettesít, de jó kiegészítője tud lenni, mert a salutogenesis értelmében a biográfia munka az öngyógyító képességet erősíti. Eltérően a pszichoanalízistől, a múlt eseményeiből nem vezet le magyarázatot, mert nem azt kutatja, hogy mi az oka, hanem sokkal inkább azt, hogy mi az értelme annak, ami az emberrel történt?

A Biográfia munka által az ember lehetőséget kaphat, megismerheti, megtudhatja:
- milyen belső céljai – motivációi vannak, mi a küldetése
- felfedezheti az eddig ismeretlen képességeit
- lehetőséget kaphat egy új módon találkozni önmagával
- döntési helyzetekben orientációt, iránymutatást adhat
- segítheti az életkríziseket, töréseket megérteni, megoldani, azok megoldásához eszközöket kínálhat
- az ember képessé válhat életének új irányt szabni
A Biográfia munka célja, hogy az egyéni, individuális fejlődést elősegítse, támogassa, ezen belül:
- hogy az ember képes legyen párbeszédet folytatni saját életének eseményeivel
- képes legyen megtalálni, felvenni az élete fonalát és meglátni, hogy az hova vezet
- fel tudja fedezni a lehetőségeket, amelyek a krízisekben megmutatkoznak
- elősegítse, hogy az ember meg tudja találni, meg tudja látni az élete értelmét
- hogy képes legyen megerősíteni a jövő alakító erőit
A Biográfia munka alaplépései
A jelent megismerni
A múltat megérteni
A jövőt alakítani
A mi módszerünk által kifejlesztett Biográfia munka nem egy rövid, egy-két alkalmas vagy egy hétvégi tanfolyam keretében „letudható” folyamat, mert életünk 30-40-50, vagy akár 60-70 évének megismeréséhez, feldolgozásához időre, sok erőre és kitartásra van szükség. A mintázatokat lehet, hogy könnyen felfedezzük, de anélkül, hogy alaposan megismernénk és meglátnánk, hogy azok mikor épültek be, vagy hogyan váltak bizonyos szokássá bennünk, nem tudjuk azt sem megérteni, sem elfogadni. Amennyiben ez hiányzik, akkor a folyamat legfontosabb harmadik része, a megváltoztatás hogyan sikerülhet?